• home
  • PUBLICATION
  • Domestic Journal

Domestic Journal

다단자망을 이용한 직류급전시스템의 누설전류 및 레일전위 예측에 대한 연구
Year of publication 2018
Title of paper 다단자망을 이용한 직류급전시스템의 누설전류 및 레일전위 예측에 대한 연구
Author 정환수, 이장무, 장길수
Journal Journal of the Korean Society for Railway
Keyword
직류급전시스템은 주행레일을 전류가 귀환하는 귀환레일로 사용하기 때문에 레일과 대지 사이에서 누설전류가 발생하고, 그로 인해 레일전위가 상승하게 된다. 레일전위의 상승은 인체 안전사로를 일으킬 수 있으며, 누설전류는 레일 인근 매설금속물에 전식을 일으키는 원인이 된다. 따라서, 직류급전시스템에서는 누설전류 및 레일전위의 크기를 예측하는 것이 중요하다. 누설전류 및 레일전위를 예측하는 다양한 방법들이 있지만 방정식의 차원이 증가하고 위치에 따른 해석에 어려움이 있다. 본 논문에서는, 기존에 해석 방법을 보완할 수 있도록 직류급전시스템의 구성 요소(직류변전소, 전차선로, 차량, 레일-대지 간 누설저항)을 다단자망으로 구성한 해석 기법을 제안하였으며 간단한 해석 사례를 통해 누설전류 및 레일전위를 예측했다.

Since DC power supply systems use a run rail for current return, leakage current is generated between the rail and the ground, thereby raising the rail potential. Increases in rail potential can cause human safety accidents, and leakage currents cause corrosion in metals near rails. Therefore, it is important to predict the magnitude of the leakage current and the rail potential in DC power supply systems. There are various analytical methods to predict the leakage current and the rail potential, but it is difficult to increase the dimension of the equation or to interpret it according to the location of the vehicle. In this paper, we propose an analytical method using multi-port modeling for the components of a DC electrified railway (DC substation, catenary line, train, rail to ground resistance) that can complement the existing analytical method and show a simple analysis example that predicts leakage current and rail potential using this method.